A mai modern belső égésű motorok működését az elektronikus vezérlő egység (Electronic Controller Unit, ECU) vezérli, a hozzá csatlakoztatott jeladóktól beérkező adatok alapján. A chiptuning mechanikai átalakítás nélkül növeli meg a motor teljesítményét és forgatónyomatékát, az ECU szoftverének módosításával. Cél a hatékonyabb motorműködés, Tökéletesen végbemenő égés a hengerekben, ami a teljesítménynövekedés mellett fogyasztáscsökkenést, és a legoptimálisabb káros anyag kibocsájtást eredményez.
Szívóbenzines autóknál:
A szívóbenzines autóknál elérhető teljesítménynövekedés 10–12%, forgatónyomaték-növekedés 10–15%.
Feltöltős autoknál:
A mechanikus vagy turbófeltöltős autóknál a motor szabályzott emelt nyomású levegőt kap, így több üzemanyaggal fenntartható az ideális AFR érték.
Így 20-40% forgatónyomaték növekedés is megvalósítható.
Optimalizálás:
Az adott motor illetve vezérlőegység finomhangolt szoftvermódosításai a gyártás óta szerzett üzemeltetési tapasztalatok alapján.
Általában észrevehetően nő a gazdaságosság, alacsonyabb fordulatszám tartományban kiegyensúlyozottabbá válik az üzem.
Emelkedik a nyomaték, ami dinamikusabbá teszi az autót. Káros hatása nincs.
Újabban egyes márkaszervizek is végeznek szoftverfrissítést az időszakos karbantartás részeként.
„Verseny”-tuning:
Ilyen beállításokat csak akkor alkalmazunk, amikor kimondottan teljesítménynövelés céljából „chipeltet” valaki.
A maximális energia leadásra beállított vezérlés még azon az áron is kihozza a maximumot a motorból, hogy ez a fogyasztás esetleges növekedésével jár, Verseny autókon teljesítménynövekedés érhető el a részecskeszűrő DPF/ FAP, ill. EGR szelep szoftveres kikapcsolásával.